NÅGRA PUNKTER OM ADAMS UTTÅG UR TV4:s MORGONSOFFA
Eftersom kommentatorsfältet på Adam Tenstas Facebooksida är en storm av hat i natt. Eftersom vita män som vanligt tar sig rätten att bestämma vad som är "riktig" rasism och vad som var "oskyldigt". Eftersom blindheten som vanligt är en vägg av gapande munnar.
1. De flesta människor har vad de upplever som goda intentioner. Vill inte skada andra. Mycket svårt, alltså, att bedöma en handling utifrån den handlandes avsikt.
2. Vad vi kan bedöma är effekter i sinnevärlden. När vi talar om en handlings etik och tillskriver den "godhet", "ondska" eller för den delen "rasism", talar vi rimligtvis inte om den handlande personens intentioner, som är oåtkomliga, ofta också för personens själv. Istället talar vi om själva handlingen, och vår bedömning av den handlar om vad vi - som individer, som samhälle - anser att en person rimligen bör kunna förutse om handlingars effekter.
3. Ett spädbarn kasar en tallrik i golvet så att den går sönder.
4. En vuxen utför samma handling.
5. Det är inte samma handling.
6. Adam Tenstas uttåg ur TV4:s morgonsoffa drog en linje i tiden och rummet.
7. Att som vit använda n-ordet som ett skämt eller som ett substitut för mer lämpliga och neutrala ord, som "afrosvensk", eller "svart", är alltid rasistiskt. Detta upprör naturligtvis många människor. Dessvärre går det inte att göra något åt. Det är nämligen rasistiskt att använda n-ordet för att såra och markera en hierarkisk överordning baserad på hudfärg, men, och detta är det centrala: det är även är rasistiskt att använda det med de bästa av avsikter, utan att förstå. Varför?
8. Därför att en så djup okunskap om andras känsloliv bara är möjlig kring kroppar som är underordnade ens egen när det gäller makt över representation, makt över samhällsinstitutioner, ekonomisk och juridisk makt. Okunskapen kräver ett närmast aktivt ointresse för de underordnade kropparnas hjärtan och medvetanden. Det är detta aktiva ointresse som jag kallar för rasistiskt. Om det inte är rasistiskt är det outhärdligt oetiskt i en värld och ett land med en rasistisk historia och samtid.
9. Exempel. Jag skulle aldrig kalla en vit person för "viting" i offentligheten utan att veta om att det var en provokation, att själva ordet bar på en fara. Ingen kvinna skulle använda ordet "gubbslem" i den naiva tron att det var ett neutralt ord. Eftersom sådana ord, när de uttalas av underordnade kroppar, omedelbart bestraffas av överorndade röster och kroppar - av ledarsidor, av de skugglika figurer som beslutar vem som ska bjudas in och få tala i vissa sammanhang, och så vidare. Även den som ifrågasätter eller ens pekar på denna uppenbara ordning bestraffas.
10. Nu bestraffas Adam Tensta.
11. En person som uttalar sig rasistiskt i offentligen är inte en person som i sin tur ska angripas med anonyma, sexistiska hatbrev och hot. Ingen demon. Inte nödvändigtvis ond. Dessa begrepp - "ond", "demon" - i någon mån gäller detta kanske också substantivet "rasist" - till skillnad från adjektivet "rasistisk" - dessa begrepp hör till den inre dimension av intentionalitet som vi avfärdade som oåtkomlig i början av denna text.
12. Men, och det är väl till slut detta som är kärnan i hans enkla aktion: en person som uttalar sig rasistiskt i offentligheten är inte heller oskyldig, och kan inte längre gripa efter oskulden med den i Sverige väl beprövade gesten att påstå sig inte ha förstått, att påstå sig vara anti- eller icke-rasist när ens handlingar har tydliga rasistiska effekter. Det vill säga, det är inte längre möjligt att vara "god" samtidigt som en fråntar svarta människor ytterligare aspekter av vår sen länge ifrågasatta och delvis sönderslagna mänsklighet.
13. Nej. Vita människors mänsklighet ifrågasätts inte institutionellt.
14. Det är heller inte rasistiskt att jag använder begrepp som vit och svart. Inte heller är det rasistiskt att hävda att språkyttranden måste situeras och förstås inom sin kontext. Nej. Nej.
15. Nej. Vissa typer av rasism ger inte längre upphov till god stämning i en tevesoffa. Ett framsteg, trots allt. Det är inte längre som det var i många människors barndom, där nidbilden av den svarta undersåten - berövad sin röst och sitt hjärta, reducerad till ett komiskt avbrott, en skrattspegel, en alien - verkar ha ingått som en essentiell del just av oskulden. Nu återstår bara att ta itu med den sadistiska humorn kring asiaters kroppar, muslimhatet…
16. Den som uttalar sig rasistiskt om svarta i offentligheten förlorar - och detta måste vara rimligt - förlorar sin chans att sitta med i morgonteve och kränga sin kokbok, sin fitnessblogg, sitt instragramkonto.
17. Eftersom svarta människor har medvetanden, tårar, själar. Eftersom, som Adam Tensta skrev, med sin röst - vi finns.
SKRIVEN AV JOHANNES ANYURU,,VÄLDIGT BRA LÄSNING MÅSTE JAG SÄGA!!
No comments:
Post a Comment